در مقاله قبل به بررسی نصب کلاستر openshift به صورت لوکال با استفاده از روش CRC پرداختیم . روش ذکر شده محدودیت هایی داشت که منابع زیادی مورد نیاز آن بود .که از لینک زیر می توانید مطالعه بفرمایید :

در این مقاله به بررسی نصب کلاستر openshift روی یک نود با ستفاده از داکر می پردازیم .این روش منابع کمتری را مصرف میکند و می تواند در حالت nested Virtualization نصب گردد . ابتدا جهت نصب یک ماشین با سیستم عامل Centos7 در نظر می گیریم . برای ماشین ذکر شده 4 گیگ رم و3 Vcpu در نظر میگیریم . به جهت ساده سازی فرآیند می توانیم از اسکریپت زیر استفاده کنیم:

https://github.com/amirajoodani/Install-Automatic-openshift-cluster

اما مراحل نصب در داخل اسکریپت را بررسی میکنیم . بعد از اجرای اسکریپت ابتدا از شما آی پی سیستم پرسیده می شود تا در زمان بالاآوردن کلاستر از آن استفاده شود . سپس سرویس داکر را نصب و فعال می کنیم .

سپس یک رجیستری به داخل daemon سرویس داکر اضافه کنیم . (این مرحله اجباری می باشد) . بعد از آن سرویس داکر را ریست می کنیم و رول های فایروال را اضافه می کنیم . در نهایت پکیج های مورد نیاز را نصب و کلاستر را با آی پی ماشین با پارامتر public-hostname اجرا میکنیم . (به جهت گرفتن ایمیج های داکر استفاده از dns proxy پیشنهاد می گردد ). خروجی همانند تصویر زیر خواهد بود :

از طریق وب و پورت 8443 امکان دسترسی به کنسول وب اوپن شیفت را خواهیم داشت :

حال با نام کاربری system ورمز admin می توانید وارد محیط کاربری اوپن شیفت شوید و پروژه خود را بسازید . در مقالات بعد به ساخت یک پروژه بر روی این کلاستر خواهیم پرداخت .

با ستفاده از دستور زیر می توانید نود های موجود را ببینید :

oc get nodes

جهت دیدن پاد های موجود داریم :

oc get pods --all-namespaces

جهت دیدن کانتیرهای داکر :

docker ps

و ایمیج های دریافت شده داریم :

Categorized in: